با ما تماس بگیرید

گوگل لايت هاوس Google lighthouse چيست و چه کاربردهايي دارد؟

گوگل لايت هاوس Google lighthouse چيست و چه کاربردهايي دارد؟
گوگل لايت هاوس Google lighthouse چيست و چه کاربردهايي دارد؟
توسط : مدير سايت
بازدید : 256
نظرات : 0

تا به حال متوجه شده‌ايد که گوگل وب‌سايت‌ها را براساس فاکتورهاي متفاوت مورد بررسي قرار داده و رتبه آن‌ها را مشخص مي‌نمايد. در واقع هر وبسايتي بتواند هماهنگي بيشتري با خواسته‌هاي گوگل برقرار کند رتبه بهتري را در صفحه نتايج گوگل خواهد داشت. گوگل اين فاکتورها را با استفاده از ابزار گوگل لايت هاوس ارزيابي مي‌کند. اگر مي‌خواهيد بدانيد Google lighthouse چيست و چه معيارهايي دارد؟ با ما همراه باشيد!

Google lighthouse چيست
Google Lighthouse ابزاريست که بخش‌هاي مختلف صفحات وب‌سايت را مورد بررسي قرار مي‌دهد. سپس به شما توصيه مي‌کند که کدام بخش‌ها مشکل دارند و کدام بخش‌ها مي‌توانند بهتر شوند. براي اينکار اين ابزار بر روي 5 موضوع تمرکز دارد که به شرح زير مي‌باشند:

اجرا (Performance)
تجربه برتر (Best Practices)
دسترسي‌پذيري (Accessibility)
سئو (SEO)
وب اپليکيشن پيش‌رونده (PWA)

توصيه‌هاي Lighthouse براي ارتقا و بهينه‌سازي سايت از نظر UX/UI، سئو، عملکرد، امنيت، کارايي و کاهش هزينه‌هاي نگهداري سايت، مي‌تواند بسيار مفيد باشد. اين ابزار براي اين توصيه‌ها و سنجش کيفيت سايت‌ها امتيازاتي در نظر گرفته است.



مواردي را که فانوس دريايي گوگل بررسي مي‌کند
فانوس دريايي گوگل فاکتورهايي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد که بيشترين تاثير را بر تجربه کاربري دارند. وقتي گوگل لايت هاوس فرآيند ارزيابي يک صفحه وب را به اتمام مي‌رساند، گزارشي را ارائه مي‌دهد.

اين گزارش شامل امتيازهايي براي هر بخش مي‌باشد که از 100 محاسبه مي‌شوند. ليستي از موارد رعايت شده، مشکلات و توصيه‌هايي در خصوص حل آن‌ها در اين گزارش آورده مي‌شود. هرامتياز به‌صورت نمودار دايره‌اي آورده شده است که ممکن است قرمز، نارنجي يا سبز باشد. اين رنگ‌ها به ترتيب به معناي ضعيف، متوسط و خوب بودن وضعيت سايت در آن زمينه هستند.

?- عملکرد (Performance)
در اين شاخصه، فانوس دريايي گوگل به تحليل سرعت بارگذاري وبسايت مي‌پردازد. اينکه کاربران چقدر سريع مي‌توانند به محتواي سايت دسترسي پيدا کرده و آن را ببينند. براي اينکار گوگل لايت هاوس به 6 معيار توجه مي‌کند:

First Contentful Paint: مدت زمان بارگذاري اولين متن يا تصوير براي کاربران
Speed Index: سرعت بارگذاري محتواي صفحه
Largest Contentful Paint: مدت زمان بارگذاري حجيم‌ترين تصوير يا ترجمه بلوک متني صفحه
Time to Interactive: زماني که صفحه بطور کامل بارگذاري شده و کاربران قادرند با آن تعامل کامل داشته باشند.
Total Blocking Time: کل مدت زماني است که صفحه مسدود شده است و امکان تعامل کاربر با آن وجود ندارد.
Cumulative Layout Shift: مقدار محتوايي که بعد از رندر شدن يک صفحه، در آن صفحه در حرکت است.
علاوه بر بررسي فاکتورهاي بالا، گوگل لايت هاوس بهينه‌سازي‌هايي را براي کاهش مدت زمان بارگذاري وبسايت ارائه مي‌کند. اين بخش تحت عنوان “Opportunities” و “Diagnostics” به شما نمايش داده مي‌شود.

?- قابليت دسترسي (Accessibility)
در اين بخش، ميزان مطلوبيت وبسايت براي استفاده افراد داراي ناتواني‌هاي جسماني ارزيابي مي‌شود. قابليت دسترسي، عملکرد عناصري مانند دکمه‌ها و لينک‌ها را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

براي مثال بررسي مي‌کند که آيا کاربر به راحتي مي‌تواند آن‌ها را تشخيص دهد يا خير؟ براي تصاوير، تگ alt به کار برده شده است تا بتواند آن محتواي ديداري را براي کاربران کم‌بينا نيز توصيف کند؟

?- بهترين اقدامات (Best Practices)
اين بخش بر جنبه‌هاي امنيتي وبسايت تمرکز مي‌کند تا اطمينان حاصل کند که بر اساس استانداردهاي روز توسعه يافته باشند. چنبه‌هايي که صاحبان وبسايت‌ها بايد انجام دهند تا بهترين تجربه ممکن را براي مخاطبان خود به‌وجود آورند. بعنوان مثال، گوگل لايت هاوس در اين بخش، بهره‌مندي از پروتکل‌هاي امنيتي SSL و TLS را ارزيابي قرار مي‌دهد؟ و بررسي مي‌کند که آيا منابع وب‌سايت از سورس‌هاي ايمن بهره‌مند هستند يا خير؟

?- سئوي صفحات وب (SEO)
اين بخش براي ارزيابي سئو وبسايت انجام مي‌گيرد. و نشان مي‌دهد که وب‌سايت موردنظر توسط موتورهاي جستجو در چه سطحي از نتايج است. از آنجاييکه گوگل لايت هاوس درواقع براي ارزيابي اپليکيشن‌هاي پيش‌رونده تحت وب طراحي شده است، بخش زيادي از تمرکز خود را در بهينه‌سازي موتورهاي جستجو براي دستگاه‌هاي تلفن همراه گذاشته است.

?- وب اپليکيشن‌هاي پيش‌رونده (Progressive Web App)
اين بخش که از ابتداي انتشار اين سرويس وجود داشته است را مي‌توان هسته اصلي Google Lighthouse به شمار آورد. اين بخش به بررسي عملکرد يک وبسايت مي‌پردازد تا ميزان کارآمدي آن را بعنوان يک وب اپليکيشن پيش‌رونده ارزيابي کند. بعنوان مثال، گوگل لايت هاوس نحوه صحيح نمايش تمامي عناصر و محتواهاي پويا و نيز در دسترس بودن امکانات آفلاين را بررسي مي‌کند.

چطور مي‌توان به Google Lighthouse دسترسي پيدا کرد؟
حال که متوجه شديد، Google Lighthouse چيست و چه معيارهايي دارد؟ شما را با ابزارها و پلاگين‌هايي آشنا خواهيم کرد که بتوانيد به‌راحتي به فانوس دريايي گوگل دسترسي داشته باشيد:

?- ابزار PageSpeed Insights
پيج اسپيد اينسايتس زماني تنها براي امتياز دادن به وبسايت ها مورد استفاده قرار مي گرفت اما امروزه اين ابزار از فعاليت هاي گوگل لايت هاوس بهره مي گيرد. هر URLـي مي تواند تست هاي 6 گانه سرعت را انجام دهد و همچنين از پيشنهادات براي بهبودسازي بهره مند شود و همچنين در پايان يک امتياز کلي سرعت نيز به URL وارد شده شما تعلق مي گيرد.

?- ابزار Developer Tools
اي ابزار مربوط به مرورگر Google Chrome مي‌باشد. گوگل لايت هاوس از بخش Developer Tools در مرورگر گوگل کروم نيز قابل دسترسي است. در اين قسمت کاربران مي توانند مشخص کنند که تست هاي انجام شده برروي لينک مشخص شده شان کدام مورد از تست هاي پنجگانه لايت هاوس باشد. همچنين در اين بخش قسمتي به نام ديوايس آپشن هم وجود دارد که کاربران مي توانند گزينه موبايل يا دسکتاپ را انتخاب کنند و همچنين رنج مختلفي از سرعت هاي اينترنت نيز براي آناليز کردن وجود دارد.

?- پلاگين هاي Google Chrome
انجام تست هاي پنجگانه لايت هاوس به صورت کامل از طريق پلاگين گوگل کروم نيز امکان پذير است. شما مي توانيد اين پلاگين را از بخش هاي مربوط به پلاگين هاي گوگل کروم پيدا کنيد. همچنين گوگل لايت هاوس از طريق پرتال هاي dev گوگل نيز قابل دسترسي است.

مطالب مشابه

اسکيما گوگل چيست؟ تاثير Schema بر روي سئو سايت
یک شنبه 3 اسفند 1399

زماني‌که شما وب‌سايتي را طراحي مي‌کنيد و آن را براي بازديد کاربران آماده مي‌کنيد. موتور جست‌وجوي گوگل آن را ناشناخته مي‌داند و براي اينکه بتواند آن را ذخيره و در نتايج نشان دهد، بايد نشانه‌گذاري کند. اسکيما گوگل ابزاري است که مي‌تواند در اين زمينه به آن کمک کند.

ادامه مطلب
بهترين ابزارهاي رايگان آناليز سئو داخلي وب‌سايت
یک شنبه 3 اسفند 1399

آناليز سايت و بررسي روند رشد آن از جمله اقداماتي است که مديران وب به صورت مداوم با روبه‌رو هستند. براي بررسي وضعيت سئو وب‌سايت ، سرعت ، آناليز ساختار سايت ابزارهاي مختلفي وجود دارد که روند آناليز را براي شما آسان و سريعتر مي‌نمايند. در اين مقاله همراه ما باشيد تا با بهترين ابزارهاي آناليز سئو وب‌سايت آشنا شويد.

ادامه مطلب
lazy loading چيست | افزايش سرعت سايت با استفاده از تکنيک lazy load
یک شنبه 3 اسفند 1399

زماني‌که کاربران در مرورگر خود، ‌آدرس وب‌سايتي را جست‌وجو مي‌کنند. ممکن است، بارگذاري آن سايت کند پيش رود و موجب نارضايتي آنان شود. براي اينکه به موقع وب‌سايتتان بارگذاري شده و سرعت خوبي داشته باشد، مي‌توانيد از يکي از متداول‌ترين تکنيک‌ها استفاده کنيد. اگر مي‌خواهيد بدانيد lazy loading چيست و چه کمکي به سرعت و همچنين سئو سايت شما مي‌کند، با ما در اين مقاله همراه باشيد!

ادامه مطلب
الگوريتم rankbrain گوگل چيست؟ و چگونه مي‌تواند بر نتايج سئو تاثير ‌گذارد؟
یک شنبه 3 اسفند 1399

الگوريتم‌هاي گوگل با جمع‌آوري و تحليل داده‌هاي دنياي وب، تلاش مي‌کنند تا بهترين اطلاعات را در پاسخ به جستجوي کاربر ارائه دهند. از گذشته تا به امروز، گوگل الگوريتم‌هاي زيادي را ارائه داده است. اما يکي از موثرترين آن‌ها، الگوريتم رنک برين مي‌باشد که بر پايه هوش مصنوعي‌ست. اگر مي‌خواهيد بدانيد Rankbrain چيست با ما همراه باشيد!

ادامه مطلب
الگوريتم دزدان دريايي گوگل چگونه با دزدي محتوا مقابله مي‌کند؟
چهارشنبه 29 بهمن 1399

فضاي اينترنت مانند دريايي بسيار گسترده است و طراحان وبسايت و بازديد کنندگان بسياري در اين فضا گشت‌وگذار مي‌کنند. در اين بين کپي کنندگان وب‌سايت‌ها مانند دزدان دريايي به رصد وب‌سايت‌هاي پرقدرت و کپي محتواي درون آن‌ها مي‌پردازند. به همين‌دليل گوگل، الگوريتمي به نام الگوريتم دزدان دريايي گوگل ارائه داده‌ست تا با نقض قانون کپي رايت در وب مقابله کند.

ادامه مطلب
سئو OR سئو OR سايت OR بهينه OR سازي OR بهينه OR سازي OR سايت OR گوگل OR لايت OR هاوس OR google OR lighthouse

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر